Krantenartikel "De reanimatie van de Flodders"

Voor serieuze non-Flodder onderwerpen
HarcoSorbato

Krantenartikel "De reanimatie van de Flodders"

Berichtdoor HarcoSorbato » 12 Okt 2011, 11:50

De reanimatie van de Flodders

22 oktober, 1997

Almere - Dit was het dan, dacht edelfigurant Herman Passchier (84) twee jaar geleden. Met weemoed zette hij de rode conducteurspet van de treintjesgekke opa Flodder af. Na drie series van elk 13 afleveringen had Veronica geen behoefte aan nieuwe avonturen van het a-sociale gezin in de villawijk Zonnedael.
Maar hoe snel kunnen behoeften veranderen. Vorig jaar december richtte de commerciele omroep een klemmend verzoek tot de producenten Laurens Geels en Dick Maas om de onaangepaste familie weer tot leven te wekken. Voor 26 nieuwe afleveringen. De eerste 13 brengt Veronica komende lente op het scherm. Aan de tweede 13 wordt nog hard gewerkt in de First Floor Film Factory in Almere.
Herman Passchier speelt weer met veel plezier de aan een rolstoel gekluisterde, stomme opa. "Ik heb nooit begre-pen waarom hij niet mag praten. Al was het maar een zinnetje als: Heb je een kopje koffie voor me?', meldt Passchier licht verongelijkt. Er moet hem nog iets van het hart: bij de scene die nu, zonder hem, wordt opgenomen vermeldt het script duidelijk als medespelenden: de familie Flodder. "Daar hoort opa dus ook bij te zijn.'
De familie heeft hem proberen te vergiftigen, onder een trein willen gooien, aan een hartinfarct laten bezwijken. "Maar ik kom elke keer weer terug', roept Passchier triomfantelijk. "In een van de nieuwe afleveringen kan opa zelfs weer praten en lopen. Ma Flodder, Kees en Johnny denken dan dat ik hen al die jaren heb belazerd en doen voor straf iets in mijn thee. Dus aan het slot van de aflevering word ik helaas toch weer dat achterlijke mannetje.'
Een onverwachts kakelende opa is, zegt producent Laurens Geels, een typisch voorbeeld van de onalledaagse humor die Dick Maas voor ogen stond toen hij in 1985 de hoofdpersonen van Flodder ontwierp en uitvergrootte tot karikaturen. "Het basisgegeven van Flodder - het conflict tussen buurt, familie en overheid - is een onuitputtelijke bron, goed voor nog vele honderden uren televisie. En waarom die de afgelopen twee jaar niet gemaakt zijn? Veronica had in 1995 net een compleet nieuwe serie in voorraad en ging van het publieke naar het commerciele bestel. Het heeft toen even geduurd voordat er mensen waren die beslissingen konden nemen. Zelf zijn wij niet met Flodder verder gegaan omdat we eerst een speelfilm, Lang leve de koningin, wilden maken.'
Nieuwe afleveringen van Flodder zouden niet zijn gemaakt als Veronica niet in de roos had geschoten met herha-lingen van oude Flodders op vrijdagavond. Gemiddeld 800.000 kijkers, meest jongeren, gingen daar voor zitten. De decors van Flodder stonden in Almere nog grotendeels overeind; niets stond de makers in de weg om het succes uit te melken. Het enige obstakel was de cast, die elders engagementen was aangegaan.
Stefan de Walle, die zoon Kees speelt en verplichtingen heeft bij het RO Theater, was tot kort voor de opnamen niet bereid aan de vierde en vijfde Flodderserie mee te werken. "Omdat ik mijn werk bij het RO Theater goed wil doen en mijn werk hier. Laurens Geels heeft uiteindelijk zulke randvoorwaarden geschapen dat het net kan. Een chauffeur haalt mij steeds in Rotterdam op. Maar het blijft een gevecht. In de auto moet ik mijn tekst leren.'
Voor Nelly Frijda, die een hoofdrol vertolkt in de musical Annie, is het ook elke dag haasten. Als ze om acht uur in Groningen moet spelen, is ze alleen 's ochtends voor de rol van Ma Flodder beschikbaar. "Logistiek is het allemaal erg gecompliceerd geworden', verzucht Laurens Geels. "Het gebeurt dat we het ene moment een scene uit aflevering 3 en even later het slot van aflevering 9 opnemen, omdat de hoofdrolspelers er die middag net allemaal zijn.'
Om de schema's toch enigszins op elkaar te laten aansluiten wordt ook in de weekeinden gedraaid. "Maar ik doe dat niet meer', zegt Nelly Frijda. Tussen vrijdag- en zondagavond speelt ze vijf voorstellingen van Annie. "Dat is net te veel', meent de actrice, die voor haar vertolking van Ma Flodder deze maand een Gouden Beeld ontving als beste comedy-actrice.
Vrees om met de illegaal whisky stokende aanvoerster van het onaangepaste gezin vereenzelvigd te worden, het beruchte Swiebertje-effect, is Nelly Frijda vreemd. Stefan de Walle eveneens. "Ten tijde van Swiebertje was dat het enige op televisie', zegt hij, "maar nu zijn er op 7 zenders wel 30 comedy's.'
Dat Flodder bij de kijker - en niet alleen die in Nederland, maar ook die in Belgie, Duitsland, Spanje, Turkije, Australie en Nieuw-Zeeland - in de smaak valt, schrijft producent Geels toe aan het spiegelelement in de verhalen. "We tonen de hypocrisie van de samenleving, de afkeer die we allemaal hebben van uniforme regeltjes. Het gedrag van de Flodders is de weergave van wat iedereen soms wenst: gewoon ergens schijt aan kunnen hebben.'
Voor de twee jongste telgen van het gezin, Toet en Henkie, moest Geels voor de derde keer nieuwe 'acteurs' aan-trekken, omdat de kinderen die de schavuiten voorheen speelden te groot waren geworden. "Dat probleem heb ik geluk-kig niet', zegt Herman Passchier. "En dat opa dement gaat worden in toekomstige afleveringen, hoef ik evenmin te vrezen. Want achterlijk is hij al.'

© 1997 PCM Uitgevers B.V. All rights reserved.
Jullie weten zoveel he... Had ik nou eigenlijk een rijbewijs?

Ed Neuteboom

Re: Krantenartikel "De reanimatie van de Flodders"

Berichtdoor Ed Neuteboom » 28 Okt 2011, 19:34

Mooi gevonden Harco,

Ik klik deze groote teksten 9/10 keer gelijk weg, maar heb deze toch even gelezen :D

''Geels'' wordt wel erg vaak genoemd heb ik het idee, Volgens mij is Maas de oprichter, maarja.. zal wel aan mij liggen
Je windt me zo op.. hu uH hu.. ;)

Sjonny
Administrator

Berichtdoor Sjonny » 28 Okt 2011, 22:58

Ja Lappe text heb ik ook meestal moeite mee.vooral zonder plaatjes :oops:
Maar dit vind ik toch een leuk stuk.
Wie hier niet als vriend naar binnen huppelt, Word er direct weer uit geknuppelt.!

HarcoSorbato

Berichtdoor HarcoSorbato » 28 Okt 2011, 23:28

Lappe tekst zijn niet altijd leuk inderdaad, ik heb ook liever foto's :P
Maar er staan wel vaak hele interessante dingen in!
Jullie weten zoveel he... Had ik nou eigenlijk een rijbewijs?

Sjonny
Administrator

Berichtdoor Sjonny » 28 Okt 2011, 23:38

Dat is Juist vandaar toch de moeite waard. =D>
Wie hier niet als vriend naar binnen huppelt, Word er direct weer uit geknuppelt.!

Terug naar “Algemeen”